Owoce ułożone w kształcie serca na stole

Owoce w diecie: czy można je jeść bez ograniczeń?

Owoce są bardzo ważnym elementem diety każdego człowieka. Stanowią bogactwo cennych witamin i innych składników. Występują w wielu wersjach, a niektóre z nich można spotkać w polskich ogrodach. Czy można jeść owoce bez ograniczeń? Jakie konsekwencje powoduje ich nadmierne spożycie?

Owoce a dieta odchudzająca

Należy pamiętać, że owoce są bogate w cukry proste, które są łatwo przyswajalne. Mają one też znacznie więcej kalorii niż warzywa. Stanowią doskonałą alternatywę dla słodyczy ze względu na zawartość witamin, jednak w sytuacji, gdy się odchudzasz, nie warto przesadzać z ich ilością. Podczas redukcji należy spożywać około 200-300 g owoców dziennie. Lepiej wybierać te niskokaloryczne, takie jak np. truskawki czy porzeczki.

Najmniej kalorii w 100 g mają:

  • porzeczki – 31 kcal,
  • truskawki – 33 kcal,
  • melon – 33 kcal,
  • brzoskwinia – 39 kcal,
  • grejpfrut – 42 kcal,
  • nektarynka – 44 kcal,
  • agrest – 46 kcal.

Owoce w diecie a żołądek

Owoce w diecie są bardzo ważnym dodatkiem, jednak nie powinny stanowić jej głównej części, gdyż wpływają na zwiększenie wytwarzania kwasu żołądkowego. Podrażnia on układ pokarmowy i powoduje niestrawności. Z tego powodu osoby, które borykają się z dolegliwościami ze strony żołądka, nie powinny jeść zbyt wielu owoców.

Owoce w diecie a zęby

Nie można zapominać również o wpływie owoców na stan zębów. Niektóre z nich zawierają kwasy, które mogą uszkadzać delikatne szkliwo zębów. Mowa tu głównie o wszelkich cytrusach. Po ich zjedzeniu nie warto jednak od razu myć zębów, ponieważ w ten sposób znacznie łatwiej naruszysz szkliwo. Lepiej przepłukać usta wodą, by pozbyć się resztek soku owocowego zalegającego na zębach.

Czy nadmiar owoców w diecie szkodzi?

Nadmiar jakichkolwiek składników w diecie zawsze jest niekorzystny. Najlepiej zachować umiar i  postawić na zbilansowany sposób żywienia. Owoce pozwalają na dostarczenie organizmowi dużej dawki witamin, jednak ich nadmiar jest naturalnie usuwany z organizmu. Warto jeść kilkaset gramów takich produktów dziennie, ale nie przesadzać. W ten sposób unikniesz nieprzyjemnych dolegliwości ze strony żołądka i zębów oraz nie doprowadzisz do znacznego przekroczenia optymalnej liczby kalorii.

Samo jedzenie dużych ilości owoców nie szkodzi, jednak powoduje wspomniane reakcje organizmu. Istnieją specjalne diety bazujące jedynie na podobnych produktach, jednak nie są one dla każdego. Znacznie lepszym pomysłem jest wprowadzenie do swojego jadłospisu jednej owocowej przekąski w ciągu dnia.

Kto powinien uważać na owoce w diecie?

Ograniczyć owoce w diecie powinny osoby, które mają problem z układem pokarmowym lub nadwrażliwość zębów. Jeśli tyjesz zbyt szybko, również nie należy przesadzać z ilością takich składników. Warto jednak co najmniej raz dziennie przygotować owsiankę z owocami lub smoothie. W ten sposób można dostarczyć organizmowi niezbędnych witamin i urozmaicić swoją dietę. Świeże, sezonowe owoce znajdziesz też w dobrych cateringach dietetycznych, takich jak Nice To Fit You.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.